7-Oradour s/Glane 14-6-2014 - Reisverslag uit Oradour-sur-Glane, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu 7-Oradour s/Glane 14-6-2014 - Reisverslag uit Oradour-sur-Glane, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

7-Oradour s/Glane 14-6-2014

Blijf op de hoogte en volg DJ

14 Juni 2014 | Frankrijk, Oradour-sur-Glane

Het is vroeg in de morgen voor het vertrek naar Oradour s/Glane. 09.00 u verlaten we de camping bij Amboise, althans……Gekomen bij de slagboom, bleek de uitrijcode 55939A niet te kloppen. Nu maar hopen dat de receptie open is. Gelukkig, ze zijn op tijd. Na controle, mochten wij het park verlaten. Ed, met zijn little tankie reed voorop. We gaan eerst diesel tanken bij de Intermarge. Na de brug van Amboise te hebben verlaten, is het als maar rechtdoor naar de super store. Gekomen bij de eerste kruising, met een haakse bocht naar rechts, zie ik de knipper van de camper van Ed naar rechts aangeven. Pech.. ??!!! Nee, een foutje, even te vroeg “om het verkeerspleintje” gereden. Via nauwe straatjes komen we opnieuw uit op de hoofdweg. Kort daarna staan we bij de Intermarge. De inkopen worden gedaan, diesel getankt, 1,23 euro en de weg wordt vervolgt. Ik mag het roer overnemen en rij voorop. De weg gaat via vele rotondes en smalle weggetjes, zuidwaarts. In totaal moet er 196 km worden afgelegd en de aankomsttijd was rond 13.30 uur. Na enige tijd ging ik mij toch afvragen waar de bekende RN is gelegen. Op nog 173 km te gaan besluit ik te stoppen voor overleg. Volgens de navi van Ed rijden we verkeerd en loopt de afstand alleen maar op !!
We besluiten bij St.Quintin de route van de navi van Ed te volgen. De weg gaat terug in de richting van Tours. Uiteindelijk telt mijn ‘Tommie’ nog 226 km te gaan. We rijden een heel klein stukje tolweg over, die ik mocht belonen met 8,00 euro. Vervolgens rijden we de volgende tolweg op in de richting van Limoges. Onderweg even gestopt bij een restaurant om te eten. De frites en steak smaakte goed en geeft weer energie voor het vervolg van de reis. Even verderop ‘einde tolweg’. Kaartje insteken en………pffff. Voor dat stukje tolweg moest 23,80 euro tol worden betaald. Uiteindelijk hebben we veel kilometers gereden voor een aardig bedrag en stonden we om 16.00 uur in Oradour op een geweldige camperplek….En ja….eentje waar wij Hollanders van houden, GRATIS. De plekken zijn ruim, aan de rand van het dorp en naast een sportvelden complex gelegen. Ideaal voor onze vriend Chico. Ook is het mogelijk, tegen betaling water en stroom te krijgen.
Kort na onze aankomst blijkt dat wij niet de enigen zijn die van deze plek afweten want even later is het volgeboekt. Het is rustig.
We besluiten om niet meer het ‘getroffen’ dorp te bezoeken, maar dit uit te stellen tot de volgende dag. Het was toch wel een zware en vooral warme rit. En de campers…..ja beiden deden het voortreffelijk. Op de tol werden snelheden gehaald van 120 km per uur. Geen vuiltje meer aan de lucht dus. Het probleem is kennelijk opgelost.
s-Avonds heerlijk rustig aangedaan en genoten van de zwoele warme avond. We sluiten de avond af met de afspraak om morgen het dorp te bezoeken en daarna de rit te vervolgen naar Rocamadour.
Tot zover maar weer…….en oh ja…..mag niet vergeten worden. In de vroege ochtend ging mijn mobiele telefoon…..een stemmetje riep: “Opa, je telefoon gaat”. Bij het opnemen klonk het lied “Happy Birthday to you” ……hmm…60 ……geworden!!! Allen dank voor de smsjes, appies en leuke reacties xxx

• 17 Juni 2014 - 13:19

Ben:

He Dirk,
    Nog gefeliciteerd. En wat een prijzen rekenen ze voor die tolwegen.
    Doe voorzichtig en de post ligt in de gang.

• 17 Juni 2014 - 19:12

Marga :

hallo Dirk , van harte gefeliciteerd namens Hugo en mij geniet van jullie reis !!!!

• 17 Juni 2014 - 21:29

Renée Pechtold:

Tja, wereldreizigers, soms moet je ook niet de tomtom volgen maar borden kijken en op je intuïtie vertrouwen dat je de goede kant op gaat.
    Ja ja, die fransen weten wel wat ze vragen, om de tolwegen zo duur te maken, maar daarvoor betalen zij geen wegenbelasting en wij in Nederland wel. Daarom pak ik graag het fietsie, maar momenteel niet ivm knie.
    Nou, lekker genieten.
    groetjes