14- Fourneaux 21-6-2014 - Reisverslag uit Fourneaux, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu 14- Fourneaux 21-6-2014 - Reisverslag uit Fourneaux, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

14- Fourneaux 21-6-2014

Blijf op de hoogte en volg DJ

21 Juni 2014 | Frankrijk, Fourneaux

In alle rust ontwaakt in de mooie omgeving van Fourneaux. Het is 07.00 uur. Vriend Chico wordt al uitgelaten en ik kan rustig aan genieten van de koffie.
We besluiten om op de fiets naar Athun te rijden voor het doen van boodschappen. “Aan de overkant” is alles nog in ‘coma’. De “muldertjes” liggen nog op een oor. Om 0900 uur stappen wij op de e-bike en gaan richting Athun. We volgen de route van een provinciale weg. Af en toe worden we gepasseerd door een auto. Sommige automobilisten zijn verbaasd en steken een duimpje omhoog. Ook een wegwerker valt bijna van z’n hark toen wij met een relatief hoge snelheid voorbij kwamen gedenderd.
Het is een mooie tocht in de vroege morgen en het zonnetje laat zich al behoorlijk zien. In Athun moeten we een andere route volgen om bij de intermarche uit te komen. Ook daar staat men vreemd te kijken naar onze e-bikes.
De inkopen worden gedaan en bij de ‘vers’ slager krijgen we nog een voorkeur behandeling. 2 grote karbo’s worden gesneden en op vet gecontroleerd. Daarna worden ze verpakt in speciaal papier en dicht geseald. We volgen de route terug naar de camping. Onderweg nog even over een oud bruggetje met een snel stromend riviertje. Hier leef je volgens mij echt als ‘God in Frankrijk’. De bewoners hebben hier kennelijk geen stress en wat vandaag niet afkomt komt kennelijk morgen ook niet af. Dan valt mijn oog nog op een bordje “Engelse kapel uit de 12e eeuw”…hmmm. Het is imiddels al 11.00 uur. We besluiten om door te fietsen, want het wordt steeds warmer.
Na 25 minuten fietsen komen we terug op de camping. De hoogste snelheid die we halen op de bike s is 41 km per uur tijdens de afdaling.
De middagmaaltijd is een feest. We hebben vis, sprot, gescoord. Lekker op vers wit brood. Het gehele bakje ging dan ook op. Zelfs Chico heeft mee genoten.
In de middag besluiten we allen om morgen de route voort te zetten in de richting van Clermont – Ferrand. We gaan op zoek naar een nieuwe camping.
Vervolgens gaan we naar de receptie voor het afrekenen. Ed had als extra wifi gekocht, doch de kwaliteit liet te wensen over. Het was namelijk niet mogelijk om te internetten vanaf onze standplaats. De eigenaresse maakte geen probleem daarvan en bracht het geld niet in rekening.
Dan nog even een quick-look over de camping. Het is een mooie camping en de eigenaars zijn er de afgelopen 7 jaar druk mee geweest om r iets van te maken. Ik denk dat ze daar in geslaagd zijn.
Terwijl we voor onze camper zitten uit te puffen, komt er een nieuwe bezoeker met camper op het terrein. Komt hij niet bekend voor ? Ja…het kenteken 71-ZJ-FH hebben we eerder gezien bij Rocamadour. De bestuurder, een oudere man, rijdt alleen rond. Enige jaren geleden heeft hij zijn vrouw verloren. Hij vertelde niet van plan te zijn om achter de geraniums te gaan zitten, had zijn huis verkocht en van de opbrengst deze camper gekocht.
De buurtjes naast ons, een ouder stel uit de Achterhoek, vraagt ons wat aandacht. Ze willen eigenlijk voetbal kijken maar er is iets mis met hun schotel. Al snel blijkt de schotel op een verkeerde plaats te zijn geplaatst. De antenne staat gericht op een elektriciteit mast, 2 meter voor hun caravan. Het probleem wordt verholpen.
Er wordt gekeken naar de spannende wedstrijd tussen Duitsland en Ghana.
Even later op de avond klopt de buurman weer aan en verteld dat de accu van zijn VW Tiguan leeg staat. Hij had per ongeluk zijn contact aan laten staan, bij het openen van de elektrische ramen. Ook dat probleem wordt verholpen. Ondertussen verteld de man zijn levensloop en gewerkt te hebben bij Akzo.
Het wordt laat in de avond/nacht als we gaan slapen. Morgen vertrek naar Royat, een dorpje net buiten Clermont Ferrand.

• 26 Juni 2014 - 19:12

Renée Pechtold:

Jaja, "God" woont echt in Frankrijk, dat is al heel lang bekend. En het is daar gewoon genieten.
    Moeten jullie ook nog ff doen, het is zo over, deze vakantie. Het gaat wel heel erg snel.
    tot schrijfs.
    Renée