16- Lezoux 23-6-2014 - Reisverslag uit Lezoux, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu 16- Lezoux 23-6-2014 - Reisverslag uit Lezoux, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

16- Lezoux 23-6-2014

Blijf op de hoogte en volg DJ

23 Juni 2014 | Frankrijk, Lezoux

Na een slaap/waak nachtje, herrie van voorbij scheurende auto’s en vrachtauto’s is het 07.30 uur geworden. We gaan uit bed, kleden ons aan en nemen een afwachtende houding aan….
De tijd verstrijkt en om 10.00 uur klopt de garage houder op de deur van de camper. De camper moet weer op de brug.
Ik rijd de camper de garage in en even daarna staat hij op de brug. De monteur haalt een paar blikken en jerrycans op en zet die bij de brug. Dan gaat zijn telefoon….Allo……hoop discussie en au revoir.. Hij laat alles uit zijn handen vallen en rijdt weg met de oplegger.
Een uurtje later is hij terug met een pech geval. Een autoband wordt verwisselt en even daarna rijdt de eigenaar weer in het rond. De monteur keert terug in de garage en kijk even onder de camper. Dan weer telefoon…..Allo…..schrijft wat op, verbreekt de verbinding en loopt weer weg…Daarna rijdt hij met een kleine autokraan het terrein af. Kort daarna keert hij terug met een auto in de takels. Dan weer verder met de camper. Binnen de koerste keren ligt de dieseltank op de grond. De inhoud is door middel van een zeef over gepompt in vaten. Vervolgens haalt de monteur de vlotter kamer los en haalt een zeef naar boven uit de tank. De zeef is duidelijk verstopt. Dikke roodachtige slierten zijn zichtbaar. Ook in de tank zijn dergelijke slierten zichtbaar
Er komt een leerling monteur om de hoek die opdracht krijgt om de tank te gaan spoelen….dus toch !! Met hoge druk en een soort ontvetter, wordt de tank meerdere malen gespoeld.
En dan is het inmiddels 12.00 uur geworden. De tank krijgt een plaatsje in de werkplaats en de monteur verdwijnt weer. Opnieuw een takel klus. Dit maal komt hij met twee auto wrakken terug, kennelijk net afkomstig van een aanrijding.
De telefoon gaat….ANWB alarmcentrale….we hebben gekeken voor een tweede hands tank maar is niet zo voorradig. Aangeziej het bij de sleper erg druk is, vragen wij u enig geduld te hebben….
Om 15.00 uur worden de werkzaamheden aan de camper vervolgt. De tank wordt ingebouwd en diesel terug gepompt. De auto wordt gestart en…….hij loopt als een zonnetje, maar de tankvlotter is verkeerd gemonteerd. Opnieuw moet de tank worden gedemonteerd en opnieuw gaat de telefoon….Het geduld wordt aardig op de proef gesteld….maar voorlopig.. de monteur geeft niet op.
Als hij terug komt, is er een nieuwe klus. Een man met een of ander apparaat vraagt om directe hulp. De monteur klaart ook deze klus en tekent ondertussen diverse nota’s die door een administratieve kracht worden aangeboden……Wat een duizendpoot die kerel !!!!....Werkelijk, ik zou gek worden…alleen al van de chaos in de garage. Uiteindelijk zit de tank onder de camper en alles werkt naar behoren….we kunnen naar voetbal gaan kijken als het mee zit, Ned – Chili……..Ja als het mee zit, want dat zit het niet. De monteur hoort een rammeltje wat hij niet thuis kan brengen. Hij kijkt de ophangingen na en…….ja komt tot de ontdekking dat er een bout uit de dynamo is gelopen.
Dat moet gerepareerd worden !!!! Even daarna…..ANWB alarmc…..pfff….zegt u het maar…de monteur heeft geconstateerd dat de radiateur los zit en kan dat heden avond niet meer herstellen !!! Hmmmm….radiateur ?? Het was toch de dynamo !! Maar goed, ik krijg het aanbod om naar een hotel te gaan voor de komende nacht…..we houden motorkap overleg… Uiteindelijk besluiten we om nog ven geduld te hebben….we hebben per slot van rekening V A K AN T I E !!!!!
Voorzichtig spreken we de monteur aan en vragen hoe het zit met slapen. De man laat vervolgens de bout van de dynamo zien en het blijkt dat het schroefdraad slecht is, waardoor een goede bevestiging niet mogelijk is. Een andere bout heeft hij niet. Wel een bout met het zelfde schroefdraad en hij besluit om e.e.a te gaan lassen.
Na een uurtje is de klus geklaard. Opgelucht halen we adem en we kunnen de vakantie voortzetten. Maar waar gaat de reis naar toe ? Het is zo rond de klok van 18.30 uur, toen Ed met de oplossing kwam. Een camping 2 kilometer afstand. We rijden naar de camping en voor de camping staat een groot bord….Chiens Interdit…of te wel, verboden voor honden…dus wij mogen er niet op. We besluiten door te rijden naar de volgende camping. Het weggetje wordt smaller en smaller. We komen in een dorpje, waar je uiteindelijk alleen nog met een fiets door heen kan, maar niet met campers !!!
De dorpelingen raken van slag van onze komst en komen spontaan hun huizen uit. Inmiddels ben ik de helling proef meester, doch moest een parcours van 150 meter achteruit rijden om de camper in een zijstraat te kunnen keren. Alles lukt en op aanwijzing van moeders de vrouw, rijden we een bepaalde richting op……Naar de originele camping waar we eigenlijk heen wilde gaan, omdat het er zo mooi uit zag op het plaatje, was geen sprake meer. ‘Nee, dat is te ver weg’ was het antwoord op waarom niet. De camping lag namelijk op 8,5 kilometer van het garagebedrijf. Dan maar verder zoeken….Na zo’n 27 kilometer te hebben gereden, gaven Ed en ik het op. Wederom kwamen we in een heeeeel klein dorpje met nauwe straatjes uit. Gelukkig is er wel een groot parkeerterrein bij de kerk. We besluiten daar te gaan overnachten.
We zijn uitgeteld van het lange wachten bij het garagebedrijf en gaan dan ook op tijd naar bed.
Weer hebben we geen wifi dus……de verhalen moeten even in de koelkast.

• 26 Juni 2014 - 22:14

Renée Pechtold:

wow, en jij blij met die duizendpoot. pffff
    Maar goed, de klus is weer geklaard.
    U kunt weer rijden.
    Gezellig, en geduld wordt beloond hoor.
    Groet en geniet
    Renée

• 26 Juni 2014 - 23:32

Ans:

jeetje wat een verhaal zeg, en nu gaat alles weer goed? We hopen van wel , doe kalm aan en geniet maar lekker van wat wel goed gaat. groetjes.