22- Verdun 29-6-2014 - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu 22- Verdun 29-6-2014 - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

22- Verdun 29-6-2014

Blijf op de hoogte en volg DJ

29 Juni 2014 | Frankrijk, Verdun

Heerlijk uitgeslapen. Het is 09.00 uur. Buiten is het droog en het zonnetje probeert af en toe door te breken.
Vandaag maar eens Verdun verkennen. Na het ontbijt en de nodige verplichtingen, ga ik met Ed op stap. De vrouwen kiezen voor een rust dagje.
Eenmaal buiten de camping zien we gelijk de Citadel van Verdun liggen. Het is een imposant bouwwerk en we besluiten om er om heen te lopen. Het wordt een behoorlijke wandeling. Uiteindelijk komen we in het centrum van Verdun. Het oude stadje kent vele nauwe straatjes. Even daarna komen we op een brug. Er staat een bordje bij, waar ook een Nederlandse tekst op staat. Het bouwwerk is eigenlijk gemaakt uit defensief oogpunt. Bij calamiteiten was het mogelijk om de “sluizen” open te zetten, zodat het lager gelegen land onder water kwam te staan.
Even verderop zien we de ingang van de Citadel. We besluiten een bezoek te gaan brengen.
De toegang kost 8 euro.
Eenmaal binnen beleven we de vroegere tijden. We krijgen een rondleiding door een deel van het gangenstelsel. We mogen plaats nemen in een soort treintje en krijgen een koptelefoon die de toelichting in het Nederlands vertaald. Even daarna schuiven we langzaam het donkere stelsel in. Het doet me denken aan het spookhuis op de kermis. Het is aarde donker en aan de het einde van de eerste gang zien we schemerachtige verlichting. Even daarna zien we een schouwspel. Het lijkt wel of je echt terug bent in de tijd. Ik hoor dat we in het verblijf van een captain zijn gearriveerd en dat hij zich moet gaan bekommeren over het personeel van de legers in de citadel. Het is een prachtig schouwspel, geheel in D-3 geprojecteerd.
Het treintje schuift langzaam verder de grond in. We komen langs slaapplaatsen van de soldaten en overal worden we “gepasseerd door personeel uit die tijd” . Even verderop beleven we werkzaamheden in de bakkerij en komen we in de eetzaal terecht. Het is en blijft een schitterend schouwspel. Dan worden we mee gevoerd naar het front. We worden geconfronteerd met ontploffingen en granaat inslagen. Het treintje schut op z’n baan. En dan keren we langzaam maar zeker terug in de huidige tijd. We mogen de trein verlaten en moeten te voet verder in de richting van de uitgang. Het is er aarde donker en af en toe gloeit er verlichting op die ons leidt naar de uitgang.
De 8 euro zijn het waard geweest.
De temperatuur in de Citadel is rond de 10 graden en eenmaal buiten voel je de warmte om je heen slaan. Het is weer heerlijk. We vervolgen onze weg naar de camping.
s-Avonds daalt de temperatuur en we trekken ons terug in de campers. Het is even wennen aan deze “lage” temperaturen. Bovendien vallen er enkele buitjes regen.
Morgen vertrek naar Belgie, La Roche en Ardennes.

• 02 Juli 2014 - 00:19

Renée Pechtold: