8-bezoek Oradour s/Glane 15-6-2014 - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu 8-bezoek Oradour s/Glane 15-6-2014 - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

8-bezoek Oradour s/Glane 15-6-2014

Blijf op de hoogte en volg DJ

15 Juni 2014 | Frankrijk, Rocamadour

Wederom een mooie zonnige dag. We zijn vroeg opgestaan en besluiten direct na het ontbijt met de campers naar het parkeerterrein van het dorp te rijden. Het is nog vrij rustig en voldoende gelegenheid om de campers in de schaduw te plaatsen. Chico mag namelijk niet mee het dorp in. Bij de ingang aangekomen, besluiten we om ook een bezoek te brengen aan de galerie. Bij de balie kregen we 2 ontvangers, waarmee gesproken Franse teksten in het Nederlands werden vertaald.
Het werd wederom een bizar bezoek, vol ongeloof en verbijstering van de gruwel daden die daar door het Duitse leger zijn voltrokken. Op de gedenkplaat staan de namen van de vermoorde inwoners. Ook zagen wij dat het aller jongste slachtoffertje, een meisje, 10 uur oud was !!!!
Ik ben er nu voor de vierde keer en het blijft nog steeds indrukwekkend en telkens ontdek je nieuwe dingen. We zijn ook in een ondergronds museum geweest waar nog bezittingen van de voormalige bewoners zijn te bewonderen.
Om 14.00 uur verlaten wij het dorp en vertrekken met de campers richting Rocamadour. Het is warm en best wel druk op de RN richting het zuiden. De rit verloopt zonder problemen. De navigatie stond ingesteld op het centrum van Rocamadour.
Aldaar aangekomen, verneem ik via de 27MC bak van Ed dat de camping 500 meter verder ligt. We beginnen aan een zeer steile afdaling op een smal weggetje. Via een tunnel bereiken we uiteindelijk een gedeelte van het dorp dat bij een kasteel behoort. Stoppen kan niet en we moeten dan ook wel doorrijden naar een parkeerplaats, verder gelegen in het dal. Maar…..geen camping. Ik besluit de coördinaten van de camping in te geven en wat blijkt…….even terug naar boven!!!
Het wordt een spannende rit, een fietser is al niet te passeren, laat staan een tegemoet komende auto. De motor van de camper draait op volle toeren en uiteindelijk gelukt het om weer veilig boven te komen. In het centrum , rechts ligt de camping. Hoe hebben we hem kunnen missen. Bovendien staan er borden langs de weg met daarop afbeeldingen van een camper en auto met caravan en de mededeling dat de route daarvoor niet geschikt is….pffff.
De camping is gunstig gelegen en erg rustig. Op minder dan 100 meter afstand bevinden zich de grotten van Merveilles.
Het is een prachtige omgeving en we besluiten hier een paar dagen te blijven.

• 17 Juni 2014 - 21:35

Renée Pechtold:

Ja zulke dingen blijven indrukwekkend. Hoop er ooit ook nog een keer te mogen gaan kijken.
    haha, dus toch borden kijken ! ! ! ! ! ! Mss wat makkelijker dat zo'n toer uithalen.
    Groetjes

• 19 Juni 2014 - 12:33

Charmaine:

Whahahahahahahha jullie hebben volgens mij allebei ooit eens de cursus breed kijken gehad toch.....dus hoe kunnen jullie die bordjes missen ;-)
    Ach aan de andere kant houdt het jullie vakantie wel spannend zo!!

• 19 Juni 2014 - 15:45

Eljos:

Dag vakantiegenieters.
    Wat een avonturen beleven jullie zeg! Het lijkt wel een boek van Kuifje met hond en al. Altijd een 'leuke' uitdaging hè, zo'n hele steile weg met twee campers. Naar beneden ging nog wel begrijp ik maar maar boven . . . een hele klus.
    Goed om te lezen dat de twee gemotoriseerde huisjes op wielen zich nu prima houden na inmiddels vele kilometers daarmee gereden te hebben. Dat krijg je als je je camper van een oud vrouwtje koopt .. zeker altijd in de garage gestaan?
    Jongelui, geniet van het Franse leven daar. Ik weet nog ergens een leuk hotelletje in Frankrijk te koop, misschien iets voor jullie?
    Groetjes,
    Eljos