Indrukwekkend terug in de tijd - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu Indrukwekkend terug in de tijd - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend terug in de tijd

Door: kasteelzicht

Blijf op de hoogte en volg DJ

08 September 2011 | Frankrijk, Parijs

Terug in de tijd.
Vandaag begon de dag zoals tot nu toe elke dag. Bewolkt en nat. Het regende enigszins maar net voldoende om tot op je onderbroek vochtig te worden. Na enige tijd klaarde het een beetje op en namen we het besluit om een rit te maken die door Noud ( de Hotelier)aan ons was aangeraden.
De rit ging naar Oradour sur Glane. Dit zou een zeer indrukwekkend plaatsje zijn met een oorsprong en verleden met betrekking tot de eerste en tweede wereldoorlog. Toen we die richting opreden waren de weergoden ons redelijk goed gezind. Het klaarde iets op en de buiigheid nam af. Gekomen nabij het dorpje Oradour sur Glane zagen we vanaf de weg enkele ruïne’s. We plaatsten onze motoren op een net buiten het dorp aangelegde parkeerplaats. We waren duidelijk niet de enige die daar wat tijd door gingen brengen.
We liepen vanaf de parkeerplaats in de richting van een expocentrum. Dit gebouw was deels ondergrond gebouwd. Bij binnenkomst werd ons duidelijk dat we echt terug gingen in de tijd. Aan de wanden hingen foto’s en teksten die verwezen naar de eerste en tweede wereldoorlog. Na betaling van de toegangskaarten liepen we het verleden in. In de teksten stond vermeld dat in de maanden mei of juni het verzet een SS-officier van het leger van Hitler had vermoord.
Er zou door mede door het feit dat het einde van de oorlog naderde een voorbeeld gesteld moeten worden wat bestond uit het compleet uitmoorden van de bevolking van het dorp, als de dader zich niet zou melden. Wij zagen dat er tussen de teksten door video’s werden vertoond waarin zichtbaar was dat dorpelingen zich omstreeks die tijd vermaakten in en om het dorp en sommige aan het vertoeven waren bij het aldaar aanwezige water.
Middels fotos van op schrift opgestelde opdrachten was te lezen dat er uitvoering moest worden gegeven om op 10 juni 1944 de bevolking van het dorp te elimineren. Wij zagen video’s waarin te zoen was dat mannen uit het dorp sleuven moesten graven en later dat er mensen in de sleuven moesten plaatsnemen en werd doorgeschoten. Al met al een zeer indrukwekkende expo.
Bleek dat hierna ons de toegang werd verschaft naar het dorp waar alles had plaatsgevonden. Boven de grond gekomen kwamen we in een straatje a la France waar nog enkele ruine’s stonden. Toen we aankwamen bij de eerste bocht hadden we zicht op de hoofdstraat en daar bleek echt de tijd stilgestaan te hebben sinds het genoemde macabre gebeuren. Het hele dorp was een openluchtmuseum en alle huizen en gebouwen waren in een staat achtergebleven zoals dat heeft moeten zijn na het elimineren van de inwoners. Het tramrailsje lag er nog en de namen van straten en bewoners zaten nog aan de gevels. Ook kon je in de gebouwen kijken en her en der stonden voertuigen en lagen gebruiksvoorwerpen. Vanuit een bepaald perspectief leek het of de hoofdstraat nog gewoon gebruikt kon worden en dat er zich geen gruwelen hadden plaatsgevonden.
Gekomen bij de plaatselijke kerk bleek ook dat hier een gruwelijk gebeuren had plaatsgevonden. Vrouwen en kinderen, oude van dagen en enkele mannen hadden zich verschanst in de kerk. Bleek dat de Duitsers hier geen boodschap aan hadden en vanuit de toegangsdeur de aanwezigen dood begonnen te schieten . Toen dat niet geheel goed lukte werden er fosforgranaten naar binnen gegooid. Uit de overleveringsverhalen bleek dat uit het hele dorp slecht 1 vrouw en drie mannen hebben weten te ontvluchten. In totaal vonden 641 mensen op die dag de dood.
We verlieten na de bezichtiging het museum met gemengde gevoelens. En begaven ons naar Limoges om vervolgens even contact te zoeken met het thuisfront middels het internet. Na een kopje koffie en een broodje zijn we vervolgens naar ons Hotel gereden..
Een paar foto’s hebben we bijgevoegd om een indruk te geven wat wij daar hebben gezien.