10- Rocamadour 17-6-2014 - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu 10- Rocamadour 17-6-2014 - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

10- Rocamadour 17-6-2014

Blijf op de hoogte en volg DJ

17 Juni 2014 | Frankrijk, Rocamadour

Het is nog vroeg en er staan wat wolkjes aan de lucht. Ook is de wind toegenomen. Misschien een dagje minder weer ?
We besluiten het rustig aan te doen vandaag en vanmiddag, op het warmste moment een bezoek te gaan brengen aan de grotten van Merveilles.
In de ochtend uren besluit ik om de camper maar weer eens na te lopen. Ik zie dat de schoonwatertank bijna leeg is en de vuilwatertank voor 70% gevuld is. De waterkraan staat op 17 meter van de camper en mijn waterslang is 15 meter. Samen met Ed naar een oplossing gezocht, zonder de camper te kunnen verplaatsen. We hebben een paar slangen aan elkaar weten te koppelen en uiteindelijk gelukte het om de tank te vullen. Onze activiteiten trok de nodige aandacht van Nederlanders op de camping. De “oldies” kwamen met allerlei goed bedoelde adviezen doch ons plan slaagde. Uiteraard volgde daarna een sociaal gesprekje.
Na de middag maaltijd op naar de grotten. Het is een wandeling van nog geen tien minuten. Inmiddels zijn de wolkjes verdwenen en is de temperatuur weer aardig opgelopen. Omdat het toch wel fris kan zijn in de grot, nemen we jasjes mee.
Bij de kassa werd ons uitgelegd dat het verboden was om te filmen of te fotograferen. Verder werd uitgelegd dat de excursie 45 minuten duurde en dat de gids de Engelse taal sprak. Bovendien krijgen we een A-4 tje met daarop de belangrijkste ontdekkingen in de grot, in de Nederlandse taal.
Na even wachten verschijnt er een jongedame die ons aansprak en verzocht mee te gaan de grot in. De spanning neemt zichtbaar bij de dames toe. ‘Hoe ver gaan we de grot in en hoe komen we terug in het dorp’?
Eenmaal binnen in de grot bleek het te gaan om een soort grote kamer in het gebergte. Het plafond was ‘behangen’ met stalagmieten. De gids vertelde een geweldig verhaal over het ontstaan van deze ‘cave’ en van zijn bewoners. Ook wees zij op muurschilderingen, die vermoedelijk door de oermens zijn aangebracht. Ja, vermoedelijk !! Wij zelf hadden het idee dat het vorige week per ongeluk op de wanden waren gespoten . We werden gewezen op een schildering van een handafdruk. Het zou zo maar kunnen, maar logischer zou zijn dat iemand zijn hand tegen de muur heeft gehouden en daarover met zwarte verf heeft gespoten. Hoe is het nou mogelijk dat dit ‘eeuwen’ op de muur staat, terwijl de rotsen poreus zijn en het water de grot binnen dringt? Op z’n minst moet dat toch slijten zou je denken. Maar goed, het zijn allemaal aannames en het is vermakelijk. Na dit geweldige verhaal was het einde van de rondleiding in zicht. Na amper 30 minuten stonden wij alweer buiten in de warme zon en waren we 28 euro lichter.
Onderling gaat het gesprek nog even verder over de ‘muurschilderingen’ in de grot. Na een paar souvenirs winkeltjes te hebben bekeken, besluiten Ed en ik het voor gezien te houden en keren wij terug naar de camping om even bij te komen van deze spannende middag en dit na te praten bij een koud pilsje.
De vrouwen hadden er kennelijk nog geen genoeg van, want zij besluiten nog even verder het dorp in te gaan.
Tegen de avond besluiten we uit eten te gaan. Ons oog was gevallen op een speciaal restaurantje, met een beetje Oostelijk uiterlijk. Een aller aardigste man biedt ons een plaatje op het terras in de zon aan en neemt de drank bestelling op. Kort daarna brengt hij de menukaart. Het ziet er niet verkeerd uit. Ed en ik besluiten te gaan voor “de kip” en de vrouwen gaan voor een hamburger of een speciaal bereidde vis.
Na enige tijd keerde een vrouw terug op het terras met frites, salade en gebraden kip. De kip was geroosterd in ketjap saus . Het was een heerlijke verrassing. Ook het visgerecht was uitstekend. Aan de hamburger kon weinig mis gaan. Het is een smulpartij. Na de maaltijd toch nog maar een ijsje ? Dat hadden we beter niet kunnen doen. De bananensplit was voor ons vieren voldoende geweest. Wat een schaal ijs zeg. Daarna kreeg ik een vruchtencocktail met ijs, ook die zou ik met camping gasten hebben kunnen delen. Ed en Greet gingen voor een dameblanche. Al met al hebben we ons uiterste best moeten doen om dit op te krijgen, hetgeen niet geheel gelukte. En de rekening….? Die is rond de 90 euro voor ons vieren, inclusief de drank.
Het is al stil en rustig op de camping als wij terug keren. Chico vraagt om zijn laatste rondje van die dag en daarna gaan wij allen ‘op stok’.
Tot morgen.

• 18 Juni 2014 - 23:51

Renée Pechtold:

Mooi verhaal weer om te lezen.

• 19 Juni 2014 - 12:45

Charmaine:

Whahahahahahahha jullie kregen in die grot zeker een déjà vu van welkom bij de kamara's