15- Royat 22-6-2014 - Reisverslag uit Royat, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu 15- Royat 22-6-2014 - Reisverslag uit Royat, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

15- Royat 22-6-2014

Blijf op de hoogte en volg DJ

22 Juni 2014 | Frankrijk, Royat

Op de planning staat vandaag de rit naar Royat. We willen op tijd weg om nog brood te halen bij een Intermarge. De afstand die we moeten rijden is zo’n 95 km.
Om 10.00 u zijn we zo wat gereed en nemen afscheid van onze oude buurtjes. Ik breng de camper naar beneden om bij het toilet nog even de cassette te legen. Helaas is er geen afstort plaats voor het vullen water. Een kwartiertje later komt ook Ed naar beneden en vertrekken dan richting Royat.
Rijdend op de provinciale weg, zien we mooie ver gezichten en dalen en heuvels. De route gaat dwars door Puy de Dome, een vulkanisch gedeelte van Frankrijk. Na een kwartiertje rijden komen we langs een Intermarge en stoppen om brood te halen.
Het wordt warmer en warmer en de temperatuur loopt op naar 28 graden. Om 11.20 uur zetten we de reis voort. Het is een prachtige rit.
Rond de klok van 12 uur stoppen we langs de kant van de weg op een speciaal aangelegde picknick plaats. Even een lekker hapje en wat drinken.
Dan zetten we de rit voort. Het is nog een uurtje rijden naar de camping.
Dan ontstaan er plotseling opnieuw problemen met mijn camper. De motor houdt in en krijgt vermoedelijk geen brandstof toevoer. We stoppen even. Misschien de tankdop verstopt? Nee ook niet. We rijden weer verder en komen in Royat aan. De navi geeft aan dat de rechtsaf moeten een nauw straatje in. De helling is giga. Met de grootste moeite bereikt de camper de rotonde in het straatje. Dan weer een giga helling naar het volgende plateau. Dit keer slaat de motor af en staan we behoorlijk schuin achter over stil, op een afstand van 1.3 km van de camping.
Wat nu ?
Ed blijft beneden wachten op de rotonde. Ook zijn camper kan deze hoogte niet aan. Ik besluit achteruit terug te rijden naar de rotonde. De motor loopt weer, waardoor de remmen met bekrachtiging ook weer werken. Langzaam maar zeker nader ik de rotonde. We overleggen en proberen een andere route. Vanaf dat moment wil mijn camper alleen nog maar hikken en stampt de motor van ellende. Noodgedwongen zak ik af naar een straatje in Chamaliéres. Het blijkt de Avenue Pierre Curie te zijn.
Ik kan de camper parkeren en naast mij is ook nog plek voor de camper van Ed.
Hoe verder ?
Ik denk zelf dat er weer vuil in het brandstoffilter zit. Alleen is de motor te heet om er aan te klussen. We besluiten om even rustig aan te doen. Ed gaat op lopend op onderzoek om te kijken of het niet mogelijk is om via een andere weg op de camping te komen. Het is nu 13.30 uur en het is bloedverziekend heet in het nauwe straatje. Ook Chico heeft er last van en zoekt de verkoeling in de schaduw van een gebouw. In het straatje is een trap die naar een straat leidt, ver beneden ons. Aan het einde van het straatje ligt een spoor. Een dieseltrein passeert. Na driekwartier haal ik het filter los en weet de dieselolie op te vangen in een zak. Alles weer schoongemaakt en in elkaar gezet.
Maar waar blijft Ed eigenlijk. Het is inmiddels 14.30 uur.
Nog effe wachtten maar. De hitte in het straatje is zo wat niet uit te houden. Door de hoge panden in het straatje ontstaat er een schaduw plaats. Daar staat toevallig een mooi bankje. Op de plaats rust, rust maar, in afwachting van de komst van Ed.
Het wordt 15.00 uur, nog geen Ed…..15.30……15.45….en dan 16.00 uur, keert Ed bezweet terug. “Alles lijkt hier ook op elkaar zeg”….Gelukkig alles goed afgelopen. Dan besluiten we te vertrekken naar de camping. Ed staat strak naast mijn camper geparkeerd. We staan met de voorzijde van de campers, schuin naar een gevel geparkeerd en achter ons aan de rechterzijde van de straat, staan auto’s geparkeerd. Ed rijdt zijn camper achter uit, vlak langs de mijne. Plotseling stopt hij en besluit vooruit weg te rijden. Hij stuurt zijn camper naar rechts, waardoor de achterzijde van zijn wagen in de richting gaat van de achterzijde van mijn camper. Dan raakt hij heel licht met de zijkant het voorwiel van mijn fiets die achterop de fietsendrager staat. Ik brul nog “Hoooooooo”. Maar helaas, Ed rijdt door waardoor zijn achterbumper tegen mijn rechterachterlicht komt.
Gevolg……..en dat is niet overdreven.
Mijn achterlicht glaasje van rechterknipper in barrels en de achterbumper met onderbeplating van de camper van Ed zo wat compleet op straat !!!!
Dat was effe pech…..ducktape, schroeven en een spanband brengen uitkomst en we plakken en schroeven de handel weer in elkaar.
We gaan uiteindelijk vertrekken. Aan de einde van het nauwe straatje moet een behoorlijke klim worden gedaan. Ed rijdt voor me en bij de kruising moeten we stoppen. Ik sta hellend achter hem stil. Dan gaan we rijden….helaas, opnieuw slaat mijn motor af en wil niet op toeren komen. Opnieuw brandt het lampje dat er water in de diesel zit. Er zit niks anders op dan de ANWB te bellen.
Alles uitgelegd en positie bepaling van de Tomtom doorgegeven. We moeten ongeveer 2 uur wachten. Dan gaat de telefoon, ANWB alarmcentrale….Waar staat u nu precies ?? Opnieuw uitgelegd de plaats en namen van gebouwen in de straat door gegeven. We gaan het doorgeven. Na 30 minuten opnieuw telefoon, ANWB……we kunnen geen juiste plaats bepaling van u maken…….ik geef de kaart coördinaten door…..maar ook dat lukt niet…..maar als u nou eens die coördinaten door geeft aan de sleper !!!! Dat blijkt de oplossing te zijn want even daarna rijdt er een giga vrachtauto achteruit het nauwe straatje in. Binnen enkele seconden staat de camper op de auto en begint de lange tocht naar de garage in Pont du Chateau.
De bestuurder doet het kennelijk niet voor de eerste keer. Hij rijdt met een behoorlijke snelheid door de nauwe straatjes van het voor stadje van Clermont Ferrand. Ed met his little tankie volgt ons op de voet. De ‘trucker’ heeft kennelijk haast want rode of net rode verkeerslichten worden genegeerd. ….Ed volgt…..tot twee keer toe slaat de bliksem in…….onweer ??? Oh nee…roodlicht camera’s….
Uiteindelijk komen we bij de garage aan. De camper mag ik van de vrachtauto rijden en gelijk in de garage zetten. Dan blijkt de chauffeur de eigenaar te zijn van de garage en dus ook monteur.
Hij stelt een degelijk onderzoek in en stelt al snel vast dat de motor geen diesel krijgt. Met een hoge drukslang spuit hij de aanzuigleiding door, koppelt de slang weer aan en start de motor. Die loopt nu als een zonnetje. Hij legt uit dat er problemen zijn met de dieseltank en dat die vervangen moet worden. Dan belt de ANWB. Ook van die zijde krijg ik te horen dat de tank vervangen moet worden. Ik stel voor om te tank te spoelen, maar dat zou niet mogelijk zijn. De camper wordt buiten op het parkeerterrein langs de provinciale weg gezet en we kunnen daar overnachten. We krijgen zelfs een ‘stroompje’ van de garagehouder.
’s Avonds natuurlijk ‘motorkap’ overleg en we weten ondanks alles er een leuke avond van te maken.
Om 23.30 uur gaan we sluiten en trekken ons terug in de campers……morgen maar verder kijken…

  • 26 Juni 2014 - 22:06

    Renée Pechtold:

    haha, wat een chauffeur, maar dat kan natuurlijk ook niet anders als je eerst kilometers hebt gelopen en de weg kwijt was. Lijkt wel of dat vaker voorkomt bij Ed. Sorry hoor, maar ik lees het al vaker.

    Maar gelukkig is ducktape een geweldig redmddel.

    Nou weer een avontuur tot een goed eind gebracht.
    Renée

  • 27 Juni 2014 - 10:38

    Ed:

    Het lijkt erop dat Dirk zijn draai heeft gevonden. Hij praat met iedereen in een soms voor mij onbegrijpelijke taal. Toch weet zijn gesprekspartner precies wat hij bedoeld waardoor er eindeloze gesprekken ontstaan. Uitkomst van deze gesprekken zijn mij niet duidelijk. Heel voorzichtig drinkt Dirk soms nu ook een biertje als hij niet meer hoeft te rijden. Het wordt zo langzamerhand een echte kerel. Benieuwd wat we nog verder gaan meemaken.
    Ed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

DJ

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 29466

Voorgaande reizen:

08 Juni 2014 - 04 Juli 2014

Camperen in Frankrijk

24 Augustus 2013 - 12 September 2013

Derde Franse Tour

03 September 2011 - 14 September 2011

Tweede reis

21 Augustus 2010 - 09 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: