17- Nevers 24-6-2014 en 18- Nevers 25-6-2014 - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu 17- Nevers 24-6-2014 en 18- Nevers 25-6-2014 - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

17- Nevers 24-6-2014 en 18- Nevers 25-6-2014

Blijf op de hoogte en volg DJ

25 Juni 2014 | Frankrijk, Nevers

In alle vroegte klinken de kerkklokken. Het is bijna 7 uur. Het is een voor aankondiging van het grote spel. Even daarna beginnen de klokken het uur spel af te werken. Wat een wekpartij..!
Het parkeerterrein wordt langzaam maar zeker ingenomen door parkerende automobilisten en werklui. We besluiten dan ook om vroeg op pad te gaan in de richting van Nevers.
We moeten zo’n 96 kilometer nog afleggen waar we toch twee uur over gaan doen. En, wederom is het warm. Gisteren bij de garage hadden we afwisselend weer. Het ene moment kwam het met bakken water uit de lucht en even daarna was het tropisch warm en droog. Vandaag zien we alleen zon en hebben last van de warmte. In twee uur tijd staan we in Nevers en aan de poort van de camping. Een Nederlands sprekende vrouw, naar later bleek uit stad Groningen te komen, deed de slagboom voor ons open. “Zoek maar een plekkie aan de Loire en kom vanmiddag maar naar het kantoor. Mijn dochter is even weg” was haar advies.
Omdat we vroeg zijn hebben we een geweldige stek nabij de rivier. We hebben een prachtig uitzicht op het dorp. We doen het rustig aan en genieten met volle teugen van het uitzicht, ook omdat een Duitse jongerenclub, bestaande uit hoofdzakelijk dames, aanwezig zijn met kano’s.
Ook Chico geniet een beetje van zijn vrijheid en neemt een bad in de rivier.
s-Avonds genieten van het voetbal en van de sterke verhalen van een Nederlandse buurman. Hij was net 4 weken met zijn camper in Spanje geweest maar had heimwee en ging daarom rechts omkeer.
Voor morgen hebben we een fietstochtje staan door Nevers en gaan dan ook een bezoek brengen aan de bekendste non Bernadette.

18- Nevers 25-6-2014

Vandaag heerlijk uitgeslapen. De zon staat al vroeg op de camper te branden. Na een heerlijk ontbijt pakken we de fiets en gaan de stad in. Dat lijkt makkelijker dan gezegd. De straatjes zijn hier en daar behoorlijk stijl en geplaveid met zogenaamde kinderkopjes. We dribbelen rustig voort.
Uiteindelijk komen we bij de abdij waar Marie-Bernard alias Bernadette (Soubirous) van Lourdes ligt opgebaard. (Lourdes, 7 januari 1844 – Nevers, 16 april 1879) Bernadette is een Frans katholiek heilige. De visioenen van Bernadette vormden de aanleiding voor het ontstaan van Lourdes als bedevaartsoord.
Tijdens ons bezoek komen we de nonnen tegen die mogelijk betrokken zijn geweest bij de “Sister Act”….en non of 12 komen het plein op met gitaren op hun rug of andere muziek instrumenten. Het is een vrolijke boel.
We verlaten de abdij en gaan op zoek naar de Intermarge die iets verderop zou zijn gelegen. Op het bord staat 3 min…..We fietsen en fietsen tot we zo wat een ons wegen en besluiten na 21 km om terug te keren. Het is echt te warm. Dan maar geen koel biertje.
Op de camping zijn Ed en Greet ook op pad geweest met de benenwagen naar het dorp. Zij zijn naar de kathedraal van Nevers geweest. Ook zij zijn op zoek gegaan naar een supermarkt, maar zijn ook gestopt met zoeken.
Dan besluiten wij, mannen, om toch nog een keer naar het dorp te gaan. We pakken de fiets en binnen een kwartier vinden wij de Intermarge. De boodschappen worden gedaan alleen waren de dames niet helemaal gelukkig met onze inkoop strategie. We hebben te veel mee genomen en dingen waar niet om gevraagd werd. Maar, het zijn wel lekkere dingen, dus komen ze van zelf wel op.
S Avonds hebben we een nieuwe whisky ontdekt en genoten van rust en schoonheid om ons heen.
Morgen vertrekken we weer, richting Auxerre. Daar ligt een mooie camping bij een niets zeggend plaatsje….we gaan het mee maken.

• 26 Juni 2014 - 22:29

Ben:

He luitjes,

Jammer van die dag vertraging door pech met de camper. Leuk om telkens weer jullie verslag te lezen.

Als je loopbaan bij de politie erop zit kun je altijd nog schrijver worden.

• 26 Juni 2014 - 22:40

Renée Pechtold:

heilig heilig heilig de heer.......
    Nou Bernadette zal blij zijn geweest met jullie bezoek ! ! ! !
    Is echt maar een heel klein nonneke, hè.

Wel leuk dat sister-act nog voorbij kwam. Had ik ff geregeld. hihi

volgens mij weer verdwaald, hihi, toch maar cursus Frans leren, zodat je borden kunt lezen.

Nou maar genieten van het laatste stukje van la douce France.

Renée

• 27 Juni 2014 - 10:36

Eljos:

Hé vrouwen en mannen,
    Heb zo'n 6 a 7 verslagen nu tegelijk binnengekregen en alles gelezen. Wat een bevindingen zeg en gelukkig zijn jullie van alle markten thuis. Fantastisch om alle bevindingen te lezen. Veel plezier!