Chaumont en omgeving - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu Chaumont en omgeving - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

Chaumont en omgeving

Door: kasteelzicht

Blijf op de hoogte en volg DJ

04 September 2010 | Frankrijk, Parijs

Hallo thuisblijvers,
zowel gisteren als vandaag, 2 hele mooie dagen gehad.
We hebben ritten gemaakt, maar ook gewandeld.

In 1820 bleek Montigny voor de zoveelste keer te kampen met water te kort. De huidige heerser en lokale overheden besloten de dorpelingen te helpen en sloegen 6 bronnen aan. Door een bepaalde route te volgen kom je langs de 6 water plaatsen. Foto's zijn gemaakt, die houden jullie nog te goed.
Voorts heeft het dorp bekendheid gekregen door de gebroedes Flammarion. Camille schreef veel over astronomie. Zijn broer richtte een uitgeverij op in Parijs.Het is een mooie tocht door het dorpje en langs de woning van Camille.
De meeste huishouders stojen hier op hout. Ook de plaatselijke bakker stookt de bakovens op hout. 's morgens ruik je de verbranding.

De motortocht ging over zg. "D" wegen. We hebben uren gereden en af en toe kwam je iemand tegen. Je bent hier echt in het boek "Alleen op de wereld".
Terwijl we door het heuvelachtige land reden, zagen we ineens een huisje staan. Het was niet groter dan 1.80 x 1.80. Het had een puntdak en een schoorsteen. Binnen was de schouw te zien. Verder was er niets.
Het was grappig om te zien. Terwijl wij onze weg vervolgde kwamen wij door een dorpje genaams Senquix of iets dergeljks. Wat zagen wij......EEN KERMIS....Die bestond uit, botsauto's en een draaimolen voor kinderen....nou echt te gek dus.Het inwoner aantal van het dorp is ongeveer 60...waarvan 98 % bejaard..hihi.

Vandaag nog een rit genaakt naar Chaumont. Hele mooie plaats met een geweldig fort. Dit laatste is in gebruik als rechtbank.

Nou we gaan afscheid nemen van dit gebied, morgen gaan we naar Metz en daarna door naar Hoscheid in Luxemburg.

We houden jullie op de hoogte.

Gr. The Musketiers.

• 05 September 2010 - 07:27

Ed:

Leuk weer wat te vernemen van julie reis.
    De kleine huisjes met een hoogte van ongeveer 1.50 meter langs de weg zijn door mij ook al eens gezien. Er staan er in dat gebied meerdere. Mogelijk werden ze in het verleden door reizigers gebruikt als slaapplaats of door mensen die buiten werkten en niet de mogelijk hadden om "even" naar huis te gaan om te eten. Wellicht is er nog een andere uitleg dus van wie zich geroepen voelt en het uit wil zoeken horen we graag.
    Bij de kermis was zeker geen mogelijkheid om te "ducken". Voelde je in dat dorpje je al niet een beetje thuis DJ hahahahahaha. Jullie gaan nu naar weer een ander en mooi gebied. Hopelijk houdt het goede weer aan. Doe voorzichtig

• 05 September 2010 - 12:44

Renée:

Leuk om jullie zo te volgen. Al die gebieden zijn bekend terrein, gezien wij vroeger ook zo veel in La douce France op vakantie gingen. Lekker genieten en veilige terugreis,
    Groet Rick, Pim en Renée

• 07 September 2010 - 11:36

Ben:

He lui, zo te lezen hebben jullie het nog steeds naar jullie zin. Ik begrijp dat jullie voorzichtig zijn begonnen aan de terug reis. Voorzichtig en geniet nog maar even.