15e reisverslag Metz, 09-09-2013 - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu 15e reisverslag Metz, 09-09-2013 - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

15e reisverslag Metz, 09-09-2013

Door: DJ & EvL

Blijf op de hoogte en volg DJ

09 September 2013 | Frankrijk, Metz

Reisverslag 15 “Niet alles is goud wat blinkt” Metz, 09-09-2013
Na een, laten we zeggen een onrustige nacht, worden we wakker gemaakt door een harde klap van de buitendeur. “Hoe laat is het? Shit het is al 08.15 uur. De kamer is nog steeds verduisterd door het rolluik. Ik, Dirk, stap mijn bed uit en trek aan het koord het rolluik omhoog. We zien door het raam een strak blauwe lucht en een mooi zonnetje aan de hemel staan.
Gelijk daarna wordt er op onze onafgesloten deur geklopt en open gedaan. Een fraai uitziende dame van Afrikaanse afkomst verzocht ons haast te maken met vertrek, want zij wilde de kamer schoonmaken. Hierop hebben wij haar even uitgelegd dat wij de kamer tot 11.00 uur hadden betaald en wij nog moesten ontbijten en pakken en dat zij daarna haar gang mocht gaan. Teleurgesteld keerde zij ons de rug toe en begon de gang te zuigen.
Na een douche beurt en in de kleding te zijn geklommen, zijn wij naar het restaurant gegaan. De uitbater was ook wakker, evenals zij witte poedel die geen centimeter van zijn baasje week. “Goedemorgen” sprak de uitbater ons toe en vervolgde zijn verhaal in zijn beste Frans en vertelde ons gebruik te mogen maken van het ontbijt. Er lagen eieren, plakken ham, stokbroodjes enz. enz. te veel om op te noemen. Alleen die koffie……ja die was kennelijk weer gezet door de nachtportier….dus maar effe niet. Verder heerlijk gegeten.
Buiten aangekomen word ik DJ door een Fransman aangesproken die zijn bewondering uit spreekt over onze gemaakte trip en de goed uitziende motoren. Ook zijn vrouw komt nog even gedag zeggen en wenst ons een goede reis toe.
Dan starten wij de motoren en zwaait de uitbater van het motel ons uit. We zetten koers richting Langres. De temperatuur is aangenaam en er staat een beetje wind. Via heuvelachtig gebied en een weg dwars door een stuwmeer komen we uiteindelijk bij de oude stadspoorten van Langres. Even daarna staan we voor de vesting en besluiten om met de motoren naar binnen te gaan. Bij een museum van Langres hebben wij de motoren geparkeerd. We vervolgen onze weg te voet door het dorp. Geweldig. Leuke steegjes en nauwe straatjes brengen ons uiteindelijk op de dikke vestingmuur. De muur is op sommige plaatsen wel zes meter dik en heeft een lengte 3,5 km. De stad heeft 7 toegangspoorten en 12 torens. Als je op de muur rond loopt kan je wel kilometers ver weg kijken. Het verhaal gaat dat wanneer de vijand naderde, omliggende plaatsen grote vuren deden ontbranden, zodat zij elkaar konden waarschuwen. In Langres was dat vanwege zijn ligging natuurlijk goed waarneembaar. Op een van de grootste torens staat sinds eind jaren 80 een groot lelijk kunstwerk. Het is een modern metalen ding bestaande uit 2 kolommen die naar de hemel reiken…….en wie maakt nou zoiets…..Ja dat kan alleen maar een Nederlander geweest zijn. Zijn naam pronkt op een aftands plaatje nabij het kunstwerk.
De temperatuur loopt flink op en de wandeling is best pittig. Na zo’n 1 ½ uur lopen zijn we bij de motoren terug. We vervolgen onze reis naar Metz. Onderweg komen we nog het plaatsje Montigny Le Roi. Tijdens vorige reizen hebben we daar een keer overnacht, dus is het leuk om nog even langs te gaan. Onze motoren beklimmen de oprit van de camping die op een hoge heuvel is gelegen. Op de camping zelf waren nog een paar Nederlandse kampeerders die op doorreis waren. Kennelijk had het de afgelopen dagen flink geregend want er staan overal plassen. Dan nog maar een rondje door het dorp. In een van de oude huisjes was een van de eerste astronomen geboren. Een gedenkteken met daarop zijn gegevens kan je daar terug vinden. Zo ook de waterbronnen. Montigny Le Roi had in de oudheid geen watervoorziening. Door diverse heersers die daar verbleven, werden water bronnen geslagen als beloning voor het volk. Er zijn zo’n 6 werkende bronnen in het dorpje te vinden.
Hierna zetten wij de tocht voort in de richting van Metz. Even buiten Montigny Le Roi is een LeClerc gelegen. Even snel wat inkopen doen voor een gezellige avond. We parkeren onze super bikes voor de zaak, maar helaas, ook een superstore is tussen de middag in Frankrijk gesloten. Dan maar niet. Morrend stappen wij weer op en vervolgen onze weg naar Metz. De rit is geweldig en we doorkruisen allerlei kleine gehuchten en dorpjes. Op een smal afgelegen weggetje even buiten het dorp, zien wij langs de kant van de weg een rode sportauto staan. De alarmverlichting is in werking en een schaars geklede dame loopt verdwaasd rond haar auto.
De vrouw merkt onze komst op en begint te zwaaien. Wij remmen de motoren af en de vrouw roept iets. Het enige wat ik versta is pneus….en pannen. Eljos begrijpt er meer van en springt als een galante ridder uit het zadel van zijn motor.
De vrouw blijkt een lekke band te hebben. Hierop zet Eljos de krik onder het vehikel en vervolgens hebben wij samen onze handen vuil moeten maken en haar pneu verwisseld.
De vrouw was erg blij met onze diensten en vroeg ons mee te rijden naar haar boerderij. Omdat de LeClerc was gesloten en wij toch trek hadden in een bakkie troost, besloten wij op de aanbieding van de vrouw in te gaan. Alleen toen bleek dat zij zo’n 18 km uit onze geplande route woont. Wij hebben haar toen maar vriendelijk bedankt en zijn doorgereden richting Metz…..zzzzzzucht !!!!!
In Neufchatel treffen wij een McDonalds aan. Omdat we toch vroeg zijn, besluiten wij daar dan maar aan de koffie te gaan en een stukje te schrijven voor ons verslag. Het is zo gezellig dat wij de tijd vergeten en het buiten steeds bewolkter wordt. Dan merken we de tijd op en besluiten te vertrekken. Na een half uur rijden ziet het er niet gunstig uit. De eerste druppels komen uit de lucht en we besluiten dan ook om de regenpakken aan te doen. Het duurt nog geen 5 minuten of het water stroomt rijkelijk uit de open hemel. Wat een hoeveelheid zeg! De pinlock in de helmen doen fantastisch werk en we hebben goed zicht. Om er zeker van te zijn dat de rollen met bagage goed dicht zijn, stoppen wij onder een viaduct vlak voor de snelweg naar Metz. Er staan nog meer motorrijders onder het viaduct te schuilen voor de regen. Ook twee Gendarmes van de snelweg politie met hun Honda’s staan er bij. Terwijl wij onze rollen van Louis.de controleren, kijken de Gendarmes verlekkerd naar onze fietsen en spreken hun waardering uit omtrent onze toertocht en mooie motoren. Of wij geen last hadden van de regen? Natuurlijk niet, wij zijn Hollanders en bovendien rijden we op BMW’s. Na de inspectie van de rollen werden wij door de Gendarmes geholpen om op de drukke rijbaan te komen richting Metz. Ze zwaaiden ons na bij het wegrijden.
Uiteindelijk duurt het nog een uur rijden en komen we bij het hotel in Metz aan. Voor het hotel staat een bord met het opschrift “Non Gardé”. Kennelijk is dat voor iets anders bedoeld dan voor motorfietsen en hebben wij de motoren met een goed gevoel daar achter gelaten. Onze kamer is klein, knus en gezellig.
Voor degene die willen weten hoeveel km’s erin totaal door ons bij thuiskomst is gereden, kunnen meedoen aan een prijsvraag en het aantal verreden kilometers, zo snel mogelijk via deze site opgeven. De winnaar zal worden beloond met een mooie fles Franse wijn.
Onze site is kennelijk wel in trek want er zijn al inmiddels meer dan 9700 geregistreerde bezoeken aangebracht.
We doen vanavond rustig aan en genieten van een leuk tv programma.
Morgen op weg naar Luxemburg, Hoscheid.
Tot morgen…..
´sehingga esok´

• 09 September 2013 - 21:51

Gerda:

Jullie zijn dus echt aan het hallucineren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Het is maar goed dat de trip bijna afgelopen is,want het begint toch wel zorgelijk te worden.
    Geniet nog even van de vrijheid net zo als ik!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 10 September 2013 - 00:19

Chris En Ans:

Ahaha heel leuk vooral de dame met de rode auto. Toch ben ik een beetje bezorgd, als jullie denken dat dit werkelijkheid is. Maar oké, soms doet vakantie hele rare dingen met mensen. Nu maar hopen dat jullie wel gewoon weer de echte wereld aan kunnen straks thuis. Want weet je deze dames staan hier nooit aan de kant van de weg ahaha. Hooguit een dame van 80 jaar, die niet zelf een band kan verwisselen. Wij stoere Hollanders doen dat zelf gewoon zonder man. Dus schalen troost, geniet nog maar even daar in Frankrijk. Voor je het weet zit je weer op het bureau, fijne dagen nog!!!

• 10 September 2013 - 09:33

Jan:

Goedemorgen allebei,

Mooie verhalen en foto's!!
    Geniet nog maar van de zon en het mooie weer, want ............... hier is de natte moesson aangebroken!

We hadden een regentekort van 75 mm, maar het lijkt erop dat dit tekort in een week tijd ingehaald moet worden, alleen dit weekend al 30 mm gevallen en het einde is nog niet in zicht!

Blijf foto's en verhalen posten, ze worden steeds mooier...............

Groet Jan

• 10 September 2013 - 20:07

Ed:

Hoe zat het ook al weer in een eerder dagverslag? Geschrokken van de vrouwen op de weg of de koeien. Nu weer een mooie dame met pech of was het toch de oude vrouw met de tractor. Tja de franse wijn is soms toch wat straf.

• 10 September 2013 - 20:57

Ibolya:

He hallo daar. Ik ben vaak in Langres wezen slapen als ik op de terugreis van mijn ski vakantie in Frankrijk was geweest. In hotel le cheval blanc.Verder komen jullie al steeds dichterbij nederland en zullen jullie nog meer regen scoren. Vandaag alleen maar regen en vanavond komt het echt met bakken uit de lucht vallen. Maar wie weet kunnen jullie wat franse zon meenemen???????
    Veilige reis nog!

• 12 September 2013 - 12:42

WoutdeWout:

Dat jullie na zo'n lange reis door Frankrijk nog steeds geloven dat de middenstand hun openingstijden aanpassen aan den Hollander. Echt niet ! Gewoon tussen 12.00 en 15.30 uur er vanuit gaan dat de winkels dicht zijn.
    Overigens hebben jullie, als alle verhalen kloppenen en de tellers van die Duitse "brommers" kloppen , 3170 kilometer afgelegd.
    PS. Je kan de fles wijn op mijn bureau zetten.
    Tot snel !