Arromanches, 3e reisverslag 26 augustus 2013 - Reisverslag uit Courseulles-sur-Mer, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu Arromanches, 3e reisverslag 26 augustus 2013 - Reisverslag uit Courseulles-sur-Mer, Frankrijk van DJ Jong - WaarBenJij.nu

Arromanches, 3e reisverslag 26 augustus 2013

Door: DJ & EvL

Blijf op de hoogte en volg DJ

26 Augustus 2013 | Frankrijk, Courseulles-sur-Mer

Maandag, 26 augustus 2013 Ohama beach.
Vanmorgen vroeg stond de “koperen vriend” al vroeg hoog aan de hemel. Wat een verademing na twee dagen minder goed weer. We hebben het dan ook even rustig aan gedaan. Na het uitslapen werden de noodzakelijke boodschappen gedaan en het eerste eitje gebakken voor het ontbijt. Maar wat als je geen bak en braad hebt of olijfolie? Wel nu, je raadpleegt even het Joods kookboek en dit begint met “men lene…..” dus bij onze Hollandse over buren even te rade gegaan. En ja hoor. Liefdevol droeg onze buurvrouw haar fles olijfolie aan ons over. Ze waren toch voornemens om huiswaarts te keren doch “neem maar mee anders moeten we het weggooien” Ook 3 flessen inhoudende 2 liter bronwater was voor ons. Na het uitzwaaien van onze tijdelijke buren besloten we de omgeving te verkennen. Ons doel was de tijdelijke haven te bezoeken van de D-Day stranden en de indrukwekkende begraafplaats van Omaha Beach.
Het was heerlijk toeren op de motoren door de kleine dorpjes naar Arromanches en even verder naar Omaha Beach. De zon scheen behoorlijk en er stond weinig wind. De ideale dag voor de motor genieter.
Bij de begraafplaats gekomen was het duidelijk dat ZIJ die ideale omstandigheden niet hebben meegemaakt. Duizenden en nog eens duizenden voor ons onbekende Amerikaanse soldaten, meestal jochies van 18-22 jaar oud, hebben hun leven gegeven kort na de landing in Frankrijk. Het is dan ook ongelooflijk als je daar loopt en ziet dat er bijvoorbeeld op 14 juni 1944 honderden zijn omgekomen terwijl ik 10 jaar later op die datum werd geboren in een veilige omgeving. Het maakt op ons beiden veel indruk.
Uiteindelijk zijn we via de kustlijn terug gereden naar onze camping om deze mooie dag nooit meer te vergeten.
Morgen staat er weer een zware etappe voor de boeg. Amboise. Een rit van zo’n 5 ½ uur rijden, zonder onder brekingen. We zullen op tijd op moeten om de tent af te breken en alles weer op de motoren te pakken. We gaan terug in de tijd van de ridders en kasteelheren…..

• 28 Augustus 2013 - 12:50

Chris En Ans:

Heel indrukwekkend zeg! Nu maar hopen dat het weer zo mag blijven veel plezier!!